Monday, September 27, 2010

Pentas Dunia

Diperbatasan waktu yang tiada hentinya
Dan aku masih lagi berdiri diatas bumi yang nyata
Nyatanya bumi ini pada luarannya
Sedangkan pada aku yang masih lagi dialam khayalan
Aku meniti di batas-batas waktu yang kadangkala menyesatkan fikiranku
Diatas satu kehidupan yang kuciptakan dengan keizinannya
Mencipta duniaku sendiri tanpa ada yang bisa merobeknya

Aku yang dahulunya jatuh
Dan kini bangun kembali
Mencari dan terus mencari erti kehidupan aku dibatasan dunia ini
Sampai kapan akan aku bisa mengerti semuanya

Seringkali aku terfikirkan
Dimanakah penghujungnya
Dimanakah akhirnya akan kehidupan aku ini
Bagaimanakah perjalanan hidup yang akan aku tempuh
Apakah halangan dan cubaan yang akan aku hadapi
Demi mencapai kehidupan yang aku ingin ciptakan

Seringkali aku tertanya
Mengapa hidup ini penuh dugaan
Mengapa hidup ini penuh dengan suka duka
Mengapa hidup ini kadangkala derita dan bahagia
Mengapa hidup ini ada adil dan ada kejam
Hidup ini bagai satu pentas
Dimana kita pelakonnya
Jahat, baik, sedih, gembira, marah semuanya rencah kehidupan
Diatas pentas dunia yang bila-bila sahaja bisa berakhir
Dan kita sendiri tidak tahu akan nasib kita disana
Pastinya yang hakiki

Dan aku disini tetap yakin
Berdiri disatu landasan yang betul
Tanpa aku rasa ragu dan curiga
Dengan rasa yakin akan adanya sesuatu yang terbaik buatku

Ditulis pada: 27 September 2010, 12.51am

No comments:

Post a Comment