Thursday, March 17, 2011

Debaran Hati ... Takut Melanda

Kali ini aku terus diuji lagi...
Adakah ini yang harus aku terima..
Debaran hati kian mendatang...
Bagai menusuk-nusuk masuk kedadaku

Tatkala itu..
Takut datang melanda..
Segenaop ruangan hidupku...

Aku bagaikan perahu tanpa dayung..
Bagai kapal yang terumbang ambing dilautan..
Kerna lautan sedang bergelora

Dia hadir menjengah kehidupan aku...
Mampukah aku menghalangnya..
Kehadiran dia.. bagai direstui..
Bagai ia perlu menghadirkan diri..


Aku kian menjadi keliru..
Hadirnya dengan penuh tenang..
Memberi satu harapan pada aku
Harapan yang sememangnya aku inginkan..
Ingin menarik tanganku pergi jauh dari sini..

Lantasnya dia berani..
Berani untuk bersemuka dengan keluargaku
Ya Allah.. apakah ini maksudmu..

Saat aku bersujud padamu Ya Allah
Saat aku menadah tangan padamu Ya Allah..
Agar Kau memberikan aku jalan dan petunjuk..
Segalanya tenang...
Tiada rasa ragu...

Adakah ini tandanya rahmatmu?
Adakah ini tanda keajaiban mu?
Adakah ini jalan yang kau berikan padaku?
Adakah kau membukakan pintu hati kedua orang tuaku?

Ya Allah...
Segalanya berjalan tenang...
Aku tiada terkata apa/....

Haruskah aku menerima lamaran itu?
Adakah ini takdir bahgia kau berikan padaku?
Adakah ini makna disebalik persoalan hidupku?

Namun aku menjadi takut...
Takut aku akan ada yang terluka..
Takut akan apa yang bakal aku terima..

Ya Allah...
Sekali lagi aku bermohon...
Kau tunjukkanlah jalan yang sebenar-benar jalan yang ingin kau berikan padaku..
Lapangkanlah dadaku.. permudahkan jalan hidupku..
Peliharalah maruah ku
Hiasilah hidup aku..

Tenangkanlah jiwa insan disekelilingku.
Akan petunjuk yang kau berikan ini..
Hanya padaMU yang Allah aku bermohon...

No comments:

Post a Comment