Thursday, March 17, 2011

Bagaimana Nanti

Bagaimana nanti....
Andai aku diminta memilih dia...
Bagaimana dengan nya...
Adakah hatinya akan terluka?
Adakah dia akan terasa..
Adakah aku berdosa?
Adakah aku mempermainkannya?

Sedangkan dia dulu yang aku puja...
Ingin mendapatkan cintanya..
Sepayah itu aku mengharungi untuk mendapatkan cintanya
Mendapatkan kasihnya..
Tatkala aku teruskan dengan penantian itu..
Jalan lain menerpa aku..
menarik aku dari lalui jalan yang aku nanti

Aku ajukan keduanya pada orang tua..
Kenapa tidak pernah sekali mereka bertanya tentang dia?
Kenapa hanya dirinya yang ditanya?

Lantas ayah bicara...
"Kenapa sukakan dia? Kenapa? Sedarkah awak dia lagi muda? Tidak fikirkah awak akan masa depannya? "
Ayah hanya tersengih.... Nampak sekali ayah keberatan untuk terima dia... Kenapa? Lantas bicara mengenai dia.. ditutup ayah....

Dia berbicara tentang dirinya... Mengapa ayah lebih tertarik akan dirinya... Adakah ayah yakin akan dirinya.. Lantas ayah meminta dia berjumpa dengannya... Dan harinya kian mendatang... Dia bakal bertemu ayah... Ya Allah... Aku menjadi kian berdebar...

Pasti ada hati yang kan terluka..
Pasti ada jiwa yang kian merana...
Pasti ada pengorbanan terpaksa dilakukan...
Pasti ada air mata akan mengalir..

Ya Allah...
Mengapa adanya cerita demikian dalam kamus hidup kami?
Mengapa?
Ya Allah...
Apakah bisa kami menerimanya dengan tenang..
Atas apa yang bakal menjelma...
Sungguh aku... bagai dilema...
Antara penantian aku yang selama ini kutunggu..
Atau.. seseorang yang telah sedia dengan lamarannya pada aku...

Ya Allah...
Berikan hambamu petunjuk...

No comments:

Post a Comment